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International Relations Program: Course Contents (2nd year)

Second Year

Semester 3 : Dynamiques contemporaines : développement, migrations, échanges

Histoire du développement, des migrations, du commerce, de l’urbanisation (18h)

  • L’Occident à la fin du Moyen Âge : réalités géopolitiques et expansion commerciale (18h)
Ce cours se propose de dresser un aperçu du monde occidental à la fin du Moyen Âge, en explorant les différents systèmes politiques, les différentes formes de domination qui ont vu le jour en Europe entre les Xe et XVe siècles (notamment en abordant des notions aussi essentielles que celles de Saint-Empire, de républiques urbaines…). Il précisera aussi les éléments qui ont contribué à l’essor économique et diplomatique des Occidentaux (en particulier les échanges entre le monde méditerranéen et l’Europe du Nord).

Dynamics of International Exchanges (30h)

  • Economics of international Trade: Determinants and Impacts (22h)

    This course addresses questions such as: Who runs the international trading system? More generally, what are the causes and consequences of capital mobility? What—if anything—differentiates "globalization" today from earlier periods of economic openness? And does development aid help or harm developing countries? What impact does foreign direct investment by multinational corporations have on states?
    We focus on the politics of trade and the politics of money and finance, but also looks at development, regional integration and black market issues in IPE. We examine the role of states, international and domestic institutions, and other factors in the international economic system. We focus on the European Union and the United States in the world economy, but also consider other advanced industrialized countries as well as a number of developing countries.

    Students should gain from this course:

    1) A better understanding of the interaction between political and economic phenomena on an international and global scale;
    2) Learn tools for analyzing and assessing both current policy and historical developments;
    3) Improve their skills in critical thinking;
    4) Identify major issues in international economics and analyze them according to given frameworks and be able to formulate a clear and well argumented analysis and opinion on these topics.

    In addition to readings handed out in class, students will be assigned readings from J. Ravenhill Global Political Economy, Oxford University Press, 2007.

  • Préparation aux épreuves orales (8h)

Comparative Constitutional Law and Political Institutions (24h)

  • Introduction to Comparative Institutions and Constitutional Law: Political Systems in Europe (18h)

This course addresses issues in the historical development of European political systems which provide the context for European integration as we know it today. We focus on the study of political systems and their development. 
Emphasis will be placed upon the role of history, typologies of political systems, actors and logics, different constitutional organizations as well as political parties and interest groups in Europe. Comparisons with other countries and areas will also help the students understand the general topic. We will explore how the EU project affects these national systems and their public policy and we will discuss the problems and conflicts linked to the current European debt crisis.

  • Seminar: The American Political System (6h)

This course aims at presenting the American Constitution and discussing the basic functioning ofthe three branches of the American government.

Semester 4 : Guerres et paix entre les nations

Histoire des guerres, des conflits et de leurs résolutions (18h)

  • Histoire de la guerre contemporaine (18h)

    Guerres et sociétés, 1914-1945

    Dans la courte séquence chronologique 1914-1945 on montrera la manière dont les sociétés d'Europe et d'Amérique sont entrées dans  la "guerre totale"  et comment elles ont répondu à ce défi sans précédent.  Sans rentrer dans le détail des questions diplomatiques et des opérations militaires, on s'intéressera  à la mobilisation sous toutes ses formes, humaines, économique, idéologique .On étudiera la manière dont le changement d'échelle  qui s'est produit durant la période : pouvoir destructif d'ampleur considérable, subordination des sociétés à l'effort de guerre, imprégnation idéologique a  profondément bouleversé les mentalités et les sociétés.

  • Séminaire: Conflits, sorties de conflits : le cas de l'Irlande du Nord

    L'objectif de ce cours de six heures sera de fournir des éléments permettant de comprendre tant les causes du conflit en Irlande du Nord que les conditions de résolution fournies par l'accord dit du Vendredi Saint approuvé en 1998.

National and International Security Issues (30h)

  • International Security

    Since the end of the Cold War, international and national security issues changed significantly : the main threat for the collective security is no more the excess of state power but the weakness of some states. In Africa in particular, the collapse of states feeds intrastate armed conflicts which spread generally in the region, causing a destabilizing situation. The United Nations are seeking an appropriate answer. Since the Boutros Boutros Ghali’s Agenda for Peace, peacebuilding missions try to strengthen the capacity of the state (state building) and its legitimacy (nation-building). The aim of the course is to explore the changing paradigm on security issues and the evolution of the United Nations interventions.

  • Séminaire: Is the blue planet faced to water scarcity? Vulnerabilities and risks in the context of climate changes (2h)

    The irregular distribution of water in time and space over the world is the first evidence. The relation between availability and needs are thus challenging. Many regions are already faced to water scarcity not only because of the pressure of water uses on the resource but also because of enhanced variability of water availability. The Mediterranean Region is presented to illustrate one of the most faced to climate change impacts: vulnerabilities and risks of conflicts.

Introduction aux droits et institutions internationales (12h)

  • Introduction aux droits et institutions internationales (12h)
  • Ce cours a pour ambition de présenter aux étudiants les règles juridiques de base qui gouvernement l'organisation de la société internationale ; société composée de membres très particuliers que sont les États. Si, de prime abord, celle-ci semble désordonnée, voire incohérente, force est pourtant de relever que depuis la Seconde Guerre mondiale (avec quelques tentatives antérieurement) les États ont déployé des stratégies de recomposition et d'organisation en utilisant les règles du droit international public et la technique de "l'organisation intergouvernementale" pour tenter de donner sens et structure à cette "mise en ordre" du monde. C'est ce droit qui sera abordé à grands traits ainsi que les principes de base qui gouvernent les organisations intergouvernementales contemporaines. Des développements plus spécifiques porteront sur l'ONU, l'Union européenne et le Conseil de l'Europe.

  • Seminar: L'Organisation des Nations Unies (12h)
Ce séminaire s’articule autour des points suivants : création et évolution de l’ONU à partir de l’analyse de sa Charte et de ses principaux organes (Assemblée générale, Conseil de sécurité notamment) ; réflexions sur la création et l’évolution des opérations de maintien de la paix et sur le rôle de l’Organisation en matière de défense des droits de l’homme ; conclusions autour de la réforme des Nations Unies et en particulier sur l’élargissement du Conseil de sécurité.