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Parcours "Politiques et relations internationales" : programme des enseignements (3ème année)


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Cours de 3ème année

Semestre 5 : Aspect régional : Europe et Européens

Histoire de l’Europe et des Européens (18h)

  • Histoire de la construction européenne (15h)

L'Europe du 21è siècle est le fruit d'un long processus de recomposition politique des États du contient. Ce processus a d'abord été une idée humaniste et politique dont on trouve les traces au moyen-âge notamment et qui va tenter de s'imposer ultérieurement comme un modèle d'organisation de notre continent. La difficulté a été double : quels fondements pour cette pensée politique européenne ; quelle moyens utiliser dans un continent morcelé et traversé par des conflits inter-étatiques incessants pour la mettre en œuvre ? À l'examen, on constate surtout que l'Union européenne a d'abord été une série d'unions de circonstances d'États en guerre. L'histoire de l'Europe va toutefois prendre un tour inédit à partir de la fin de la Seconde Guerre mondiale. En effet, les États du continent vont trouver une méthode, des moyens et une volonté commune pour s'unir, malgré leur diversité, afin de servir dorénavant un seul but : celui de la paix. L'objectif de ce cours est de retracer les grandes étapes historiques de ce processus européen de pacification au travers de certains textes, auteurs et règles juridico-institutionnelles.


International Issues for and in Europe (30h)

  • Europe and the World (12h)
  • Séminaires

The Balkans and European Integration (11h) (Voja Pavlovic)

The fall of the Berlin Wall and the following collapse of communist regimes in the Balkans made it possible to conceive a European perspective for the whole region. The process of European integration proved to be long and tortuous.  Each and every country of the region followed its own path and had its own problems on the road towards Europe. The process is nowhere near is accomplishment, and in the case of some countries the question is whether it will ever be accomplished or even whether it should be.

This course will present a series of common difficulties that every country in the region encountered in the process of European integration such as: exacerbate nationalism that in the case of ex-Yugoslavia escalated in a series of bloody conflicts, the lack of political and democratic tradition, the rule of law and corruption, the economic reform, religious diversity, and geopolitical choices that every country had to make. The issue the course will concentrate on is whether the Balkans as a region still has it political and cultural relevance in European Union or on its frontiers.

 

  • The United Kingdom and the Euro: To Join or Not to Join? (2h)
The purpose of this seminar is to examine the attitude of the main British political parties, the public, the press, companies and trade unions, towards European monetary plans. More particularly, it is aimed at explaining why Britain is generally considered as an “awkward partner” by EU member states / eurozone members. Indeed, the UK has always refused to adhere to European monetary plans since the 1970s: it did not join the
European Monetary System in 1979 and has refused to be part of the eurozone so far. Even Tony Blair, who was one of the most pro-euro Prime Ministers Britain has ever had, did not succeed in joining the euro between May 1997 and June 2007.

Introduction au droit européen et à ses institutions (24h)

  • Qui fait quoi dans l’Union européenne ? (24h) 

Les institutions et le droit de l’Union européenne répondent à un processus historique, progressif, entre période de reconstruction de l’après seconde guerre mondiale à celle, plus actuelle, de la globalisation économique. L’organisation et le fonctionnement de l’Union européenne ne peuvent se comprendre qu’au regard de ses réalités, économiques, sociales et politiques, ayant favorisé la construction d’une organisation supranationale composée d’Etats souverains.

Ce cours vise à donner les clés pour une compréhension facilitée de l’Union européenne et de son droit. Il présentera à la fois le cadre institutionnel et normatif de l’Union européenne : ses institutions mais aussi son ordre juridique. Il offre ainsi l’occasion de réunir des connaissances sur le passé, le présent mais aussi sur les perspectives de la construction juridique et politique de l’Union européenne.

Bluman Claude et Dubouis, Droit institutionnel de l’Union européenne, Litec, 2010.

Berramdane Abdelkhaleq et Rossetto Jean, Droit de l’Union européenne : institutions et ordre juridique, 2010 (2012 à paraître).

Semestre 6 : Aspects thématiques, transversaux ou régionaux

Histoire régionale ou thématique (18h)

  • Histoire régionale ou thématique (18h)

Le Maghreb et le Moyen-Orient contemporains (18h)

Zones de haute tension, le Maghreb et le Moyen-Orient occupent une place centrale dans l’actualité internationale et la géopolitique mondiale. Ce cours propose un panorama des enjeux contemporains de cette région du monde et de ses conflits. Une première partie historique, politique et socio-économique permettra de présenter les grands cadres d’évolution de cet espace régional et d’éclairer, notamment, le contexte des « révolutions arabes ». Elle sera suivi de séances thématiques, centrées sur des conflits ou des espace régionaux particuliers : le conflit israélo-arabe ; les tensions autour du golfe Arabo-persique ; les enjeux maghrébins et sahariens, etc.

BENNAFLA Karine, PAGES-EL KAROUI Delphine, SANMARTIN Olivier, Géopolitique du Maghreb et du Moyen-Orient, SEDES, 2007.

CHARRILON Frédéric, DIECKHOFF (dir.), Afrique du Nord Moyen-Orient, Edition 2011-2012. révolutions civiques, bouleversements politiques, ruptures stratégiques, La Documentation française, 2011.

CLOAEC Vincent, LAURENS Henry, Le Moyen-Orient au 20e siècle, Armand Colin, 2003.


Regional Issues (30h)

  • From development to capacity building: powers, poverty reduction and international relations in Sub-Saharan Africa (24h)

Sub-Saharan Africa is a region of mixed messages. If several countries have registered annual average economic growth of between 5-8% during the last two decades, at the same time more than half of the population still lives in poverty. Despite visible improvements in political stability and the quality of governance, linked to the efforts to enhance institutional capacities at every scale, resource-rich countries are often fragile and instable, unable to manage their precious resources. Even if development strategy has almost always shown its limitations and has driven to dramatic failures, many positive experiences of capacity building can be found in several parts of the continent.

This data hides complex and changing realities and factors: political choices, actors and leadership, economic environments and international relations at the global scales. The consequences of these interactions are visible at every level and in different situations and contexts. This class will analyze some examples, insisting on political and economic factors and the actors involved.

Cheru F. (2002) African renaissance: roadmaps to the challenge of globalization, Zed Books.

Hanson K., Kararach G., Saw T. (eds) (2012) Rethinking Development challenges for public policy. Insights from contemporary Africa, Palgrave.

Stock R. (2004) Africa South of the Sahara. A geographical interpretation, The Guilford Press.

  •  Séminaires
Education and poverty reduction in East-Africa since Independence (3h) 
This seminar reviews the situation of education in east-Africa since the 1960’s in its relation to reduction poverty. The seminar focuses on a specific country, Tanzania where schooling has been considered as one of the main factors of development and a way to unify the country. The rapid growth of school enrolments that follows Independence has been stopped by the economical crisis in the middle of the 1980’s. As in many other African countries, the development of education in Tanzania is currently embedded within a large programme of poverty reduction : the Millennium Development Goals (MDGs).
 
Vote, migration and violence in South Africa (3h)
This seminar focuses on the specific case of South Africa. A presentation of the socio-economic and political situation of the country is done. Emphasis is put on the similarities but also the differences between South Africa and the other Sub-Saharan countries. Then the question of migration (both international and internal) is presented and its relation with the recent irruption of xenophobic violence in urban South Africa is studied. The seminar ends by drawing perspectives on the issues of group diversity in the context of rapid urbanization that know Sub-Saharan countries in an increasingly globalized world.


Contact

Elizabeth Sheppard
E-mail :
elizabeth.sheppard@univ-tours.fr
 

ECTS

Chaque cours vaut 3 ECTS.